onsdag 3 oktober 2012

Veterinär Jens Melander i Lekeryd borde inte få jobba med djur eller människor!

Följande inlägg är kopierat från en annan blogg,

http://cathleen.blogg.se/category/ozzy.html

Detta bör spridas!

Värsta dagen i mitt liv och en varning till andra hundägare!

2012-08-08 KL. 15.20
Hade vi bokat tid hos Lekeryds veterinären, det är första dagen de öppnar. Vi ska dit för att dra ut tre mjölktänder på vår hund Ozzy.

När vi kommer dit får vi båda en konstig känsla av veterinären Jens Melander.
Han verkar vara nyvaken och förvirrad men vi intalar oss att han kan sitt jobb.
Vi får följa med in där operationen ska äga rum och Jens torkar av bordet lite lätt. Han lyssnar på Ozzys hjärta och säger att det låter bra, han frågar vad han väger och jag svarar
”1.9kg när jag vägde men de var ett tag sen”.
Utan att väga honom går han bort till sitt skrivbord som är i samma rum, han tittar i en tabell och går tillbaka till oss vid bordet. Den sträckan är ca 3m MAX, antagligen mindre. Han glömmer bort vad han läst och går tillbaka för att titta, detta upprepas tre gånger.

Han ger Ozzy sprutan mellan nacken och frambenet. Han börjar se lite trött ut, någon minut senare ska han även få lokalbedövning i tandköttet. Jens tar då ett hårt tag över hela Ozzys huvud, så pass att fingrarna blir lite vita. Vi är väldigt chokade över hur hård hänt han är och får inte fram ett ljud. Klinikens föreståndare håller fast hans kropp för han rör sig så mycket. Tillslut knakar de till tre gånger i hans nacke, men Jens släpper inte.

Efter en stund ger Jens honom en till spruta, den får han i bakbenet.
Han fortsätter sedan att ge honom det som var kvar av lokal bedövningen.
Ozzy ligget på fel håll så han slänger runt honom, som en deg ungefär och det blir en duns när han landar.
Nu tar han på sig handskar och ska dra ut tänder. Han hugger med ett litet verktyg runt tänderna och det kommer blod. Det ser inte trevligt ut och vi står fortfarande halt tagna och ser på. Nu säger han att det kan ta ett tag och Elizabet visar oss till väntrummet.

Dörren in där han opereras är öppen, skulle det komma in någon skulle den nästan stå intill Ozzy för lokalen är inte så stor. Vi hör hur han sliter i honom och jag skickar sms till min mamma, jag tror inte han kommer klara sig. Jag fråga Anton men jag ser att han ljuger.

Dörren stängts plötsligt. Vi hör nu ett susande ljus, jag hoppas de är en slang som tar bort allt blod och slem, nu ska han komma ut och säga att allt är klart. Istället kommer han ut och säger ”hunden klarade inte narkosen, hunden är död” Jag springer in till Ozzy och frågar om de finns nått vi kan göra, gör det fort jag skiter i vad de kostar. Elizabeth svarar att ”Jens gjort allt han kan och han var väldigt snabb när han märkte att pulsen ändrades. Och att han tyvärr inte klarade narkosen, och att de är väldigt många hundar som inte göra det.” Jag vänder mig till Jens och frågar lugnt ”hur mycket gav du honom? Är det ditt fel?”

Jag får till svar ”han har fått sin dos” jag frågar ”hur mycket är det då?” Men får inget svar. Jag frågar flera gånger men han svarar inte hur mycket han gav honom. Istället säger han ”jag önskar jag hade ett trollspö så jag kunde trolla att ni aldrig kom hit”

Han säger att han ska fixa alla papper och skicka till mig, jag säger ”tack” då blir han upprörd och höjer rösten, ”DU SKA INTE SÄGA TACK, JAG HAR DÖDAT DIN HUND!”
Jag säger att jag måste gå ut och ringa mina föräldrar, Jens tar då tag i mina armar hårt och säger ”nej, sätt dig ner!” Men jag svarar att ”vill jag ringa så gör jag faktiskt det.” Jag ringer och de skyndar sig iväg för att komma till oss.
När jag står där inne igen och klappar på Ozzy kommer Elizabeth fram till mig och jag förklarar för henne att jag och den här lilla hunden gör allt tillsammans. Hon säger att ”det här är väldigt tråkigt men shit happends och nu gjorde det de”. Jag är chockad som det är och får inte fram ett svar till hennes kommentar.

Hon fortsätter att prata om Jens hur duktig han är som veterinär och att något sånt här har aldrig hänt. Hon pratar om honom som att han inte är där, men ändå står han en bit bort! Han säger nu ”det är mitt fel” och jag frågar ”vad hände?” han svarar nu istället ”det är inte mitt fel” och börjar prata om sitt trollspö som han inte har. Klockan är nu strax efter 16.00 och de hänvisar oss till parkeringen, om dom inte ska ta hand om Ozzy, jag frågar vad de ska göra med honom då och hur vi ska gå tillväga. De svara bara att de hjälper till med kremering.

Jag sätter mig i baksätet på bilen med dörren öppen, antagligen har jag aldrig varit så chokad och ledsen. Elizabeth kommer fram till mig och sätter sig på huk, hon tittar på mig och för första gången ser hon lita ledsen och berörd ut. ”Han var så söt och charmig, ni är så fina och du är så söt, du ska inte vara ledsen” säger hon innan hon går iväg.

Och där sitter jag, med min döda hund i famnen.


Dagen efter skriver jag ett sms till Elizabeth, jag är så ledsen och vill inte prata med någon. Jag ber henne skicka alla papper som finns på Ozzy via mejl, men får inget svar. Jag skriver ett sms till att det vore väldigt bra om jag fick mejlet jag bad om det är jobbigt som det är, går det skicka via mejl så gör det gärna nu.
Några timmar senare ringer Jens Melander och säger att ”det måste tyvärr skickas via post.” Kunde inte bara Elizabeth skrivit det tillbaka?
När vi väl får brevet ser vi att det inte är alla papper, så vi får ta kontakt med kliniken igen. Nu har vi alla papper...
Ozzy obducerades och det visade att han var frisk, det man inte kunde se eller få fram var hur mycket han fick i sina sprutor.
Jag har varit i kontakt med flera veterinärer och även en läkare på Ryhov som undrar om han fick en kanyl i tassen och det fick han inte.
De har alla sagt samma sak, att får man en spruta för att vakna i musklerna kan det ta upp till 20 min innan djuret vaknar. Borde inte en veterinär veta det efter 23år. Han vägde inte Ozzy, hur kan han veta att han har fått rätt dos?
Vi blev inte informerade om några risker som Elizabeth pratade om, enligt henne var det var och varannan hund som dog vid narkos. Hade hon sagt det innan hade jag åkt direkt. De här två människorna har varit obeskrivligt respektlösa och de tar inget ansvar över vad som hänt och borde nog inte jobba med människor eller djur.
Jens Melander har sedan tidigare inget bra rykte och vi har fått höra många historier om hur han hanterat djur fel, synd att vi inte fickhöra det innan då hade Ozzy antagligen fortfarande varit i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar